נובל לכלכלה הולך למדע הנלחם בעוני

שלושה מדענים חולקים את הפרס על פיתוח התערבויות בעולם האמיתי

 

גישה מדעית להפחתת ההשפעות המזיקות הרבות של העוני באמצעות ניסויי שדה בבתי ספר ובמסגרות אחרות בעולם האמיתי זכתה בפרס נובל למדעי הכלכלה.

 

הכלכלנים אבהיג'יט בנרג'י ואסתר דופלו, שניהם מ-MIT, ומיכאל קרמר מאוניברסיטת הרווארד יקבלו חלקים שווים מהפרס של 9 מיליון קרונות שבדים, שווה ערך לכ-900,000 דולר.

 

דופלו היא רק האישה השנייה שאי פעם זכתה בפרס נובל לכלכלה. הראשונה הייתה אלינור אוסטרום, שזכתה בשנת 2009 על מחקרים שעסקו בדרך שבה אנשים ביישובים קטנים מנהלים משאבי טבע משותפים. אוסטרום נפטרה בשנת 2012. דופלו, שתהיה בת 47 ב-25 באוקטובר, היא גם הזוכה הצעירה ביותר בפרס.

 

"לעוני יש שורשים עמוקים, ואנחנו משתמשים בגישה ניסיונית כדי לבחון היבטים מסוימים של בעיה זו ולקבוע אילו התערבויות עובדות", אמרה דופלו בראיון טלפוני שנערך ב-14 באוקטובר בכנס החדשות המלכותי השבדי לאקדמיה למדעים בשטוקהולם שהכריז על הפרס.

 

יותר מ-700 מיליון אנשים ברחבי העולם חיים בעוני קיצוני. מחצית מילדי העולם עוזבים את בית הספר ללא כישורי שפה או מתמטיקה בסיסיים. בערך 5 מיליון ילדים מתחת לגיל 5 מתים מדי שנה ממחלות שניתן היה למנוע באמצעות טיפולים לא יקרים.

 

שלושת חתני הפרס, מעצבים ובוחנים התערבויות שמטרתן מציאת דרכים ספציפיות להקלה על השפעות העוני בחינוך, שירותי בריאות ותחומים אחרים. מחקרים מסוג זה חשובים במיוחד מכיוון שמדיניות שנועדה להילחם בעוני יכולה לעיתים להחמיר את המצב.

 

כלכלת פיתוח, ענף כלכלה שנוסד בשנות השישים, שלומד כיצד מדינות עניות מתהוות צומחות למדינות משגשגות יותר, נראה כי לא הצליחה להשיג שום דרך תיאורטית בסוף שנות השמונים, אומר הכלכלן יורן-סטפן פישקה מבית הספר לכלכלה בלונדון.

 

ואז, "שלושת זוכי הפרס [2019] הפכו את כלכלת הפיתוח מתחום שהיה תקוע ולא מושך בעיני הכישרונות הצעירים לאחד התחומים התוססים ביותר בכלכלה של ימינו," אומר פישקה. טרנספורמציה זו החלה באמצע שנות התשעים, כאשר קרמר הוביל צוות שבדק מגוון התערבויות שמטרתן לשפר את הלמידה בקרב תלמידים הלומדים בבתי ספר במערב קניה.

 

בנרג'י ודופלו, לעתים קרובות עם קרמר, ביצעו אז מחקרים דומים במדינות אחרות.

 

קו מחקר חשוב אחד פיתח תוכניות "הוראה ברמה הנכונה", המאפשרות למורים במדינות מתפתחות עם הכנסות נמוכותהלמקד את ההוראה לרמות הלמידה של התלמידים. מורים בתוכניות אלה לומדים דרכים למנוע מהתלמידים לנשור בלי להכריח אותם דרך תכנית לימודים אחת המתאימה לכל הכיתה. מחקר משנת 2011 בהובלת דופלו, למשל, מצא כי ציוני מבחן כיתה בבית ספר בקניה נעשו גבוהים יותר כאשר המורים חילקו את התלמידים לקבוצות קטנות על סמך רמות הלמידה הראשוניות שלהם.

 

מחרוזת מחקרים דומים שהובילו זוכי הפרס לשנת 2019 ביצעה ניסויים מבוקרים אקראיים וניסויים בשטח, אומר הכלכלן טסה בולד מהמכון למחקרים כלכליים בינלאומיים באוניברסיטת שטוקהולם.

 

באופן מכריע, אומר בולד, המחקרים הראו כי ניתן לחלק את השאלה שכמעט אינה ניתנת למענה "כיצד נוכל להילחם בעוני העולמי" לשאלות קטנות יותר שניתן לבחון אותן כמו "מדוע ילדים לא לומדים בבית ספר?" ו-"למה חקלאים בקנה מידה קטן אינם משתמשים בטכנולוגיות כמו זרעים מודרניים ודשנים הידועים כרווחיים יותר?"

 

"המחקר של חתני הפרס ב-1990 השפיע רבות על העבודה שלי", אומר בולד.